Vi har alle prøvet at klikke ind på en forældet hjemmeside med et uddateret design og en forvirrende opsætning. Den slags hjemmesider får de fleste til at gyse, og er førstehåndsindtrykket dårligt, så bliver vi ikke hængende.
Men hvad gør hjemmesiden appetitlig for forbrugeren?
Din hjemmeside skal matche dit produkt
Når du vælger at oprette en hjemmeside eller en webshop, så vil langt de fleste potentielle kunder nå frem til siden via Google. Det er derfor afgørende at dine hjemmeside indeholder tydelige søgeord, der matcher de produkter eller ydelser du ønsker at sælge.
Det er derfor afgørende at potentielle kunder ikke bliver overrasket, når de klikker sig ind på din hjemmeside, de skal nemlig kunne finde det de søger.
I den forbindelse er det som virksomhed plausibelt at spore sin afvisningsprocent. En afvisningsprocent er den procent af besøgende på din hjemmeside der hurtigt forlader siden igen, uden at blive hængende eller foretage en handling.
“Hvad er en god afvisningsprocent?”, vil nogen spørge. Og her gør det sig gældende at det normale interval ligger på mellem 41-55%. Ligger din afvisningsprocent derover, så bør du udarbejde en ny markedsføringplan.
Gør hjemmesiden tidssvarende og moderne
Rammer man som kunde en hjemmeside med et rodet udseende og et forældet design, så fristes man til at tænke at de solgte produkter er af ringere kvalitet.
Det er afgørende at du præsenterer potentielle kunder for en moderne og gennemtænkt hjemmeside, der på den måde kan signalere at dine produkter eller ydelser er af høj værdi.
Arbejd med bounce rate, eller også kaldet afvisningsprocent. Hvor mange besøgende, der hurtigt forlader din hjemmeside igen, kan sige noget om hvor godt modtageren tager imod hjemmesidens opbygning.
Er tallet bemærkelsesværdigt højt, så er der grund til bekymring, og så burde du tage hånd om problemerne før det kan få fatale konsekvenser. En hjemmeside eller webshop kan være en afgørende platform for handel og indtjening, og det er derfor vigtigt at den opfylder sit formål til fulde.
Strukturen er vigtig; undgå forvirring
Det er ikke ualmindeligt at potentielle kunder forlader en given hjemmeside, hvis de ikke kan se sig ud af opbygningen og strukturen på hjemmesiden.
Er det ikke lige til at få information om et produkt eller se hvordan varen kan tilsendes, så er der mange mennesker der mister interessen og søger lignende produkter hos konkurrenterne.
Det er derfor vigtigt at du bibeholde den besøgendes interesser, og derfor får helt styr på tilgængeligheden og opbygningen.
Det skal være nemt og lige til at foretage et køb, en reservation eller en booking. Processen bør til enhver tid være nem og letforståelig for flere målgrupper.
Skarpe tekster, tydelige overskrifter og relevante billeder er afgørende, når du skal producere en hjemmeside der er brugervenlig. Hjemmesiden er i sig selv en del af produktet, og du bør ikke gå på kompromis med din online præsentation af din virksomhed.
Tænk derfor med fordel på bounce rate, og søg eventuelt kompetent og professionel rådgivning, hvis din viden indenfor online markedsføring ikke er tilstrækkelig eller du finder feltet for komplekst at håndtere.